Clouddistributeur van het jaar.

5 redenen waarom we clouddistributeur van het jaar zijn.

Natuurlijk kunnen we zelf roepen hoe goed we zijn. Maar het komt toch geloofwaardiger over als anderen dat zeggen. Dat gebeurt ook. We hebben inmiddels talloze internationale awards ontvangen. En ook in Nederland blijven we niet onopgemerkt. Zo heeft Dutch IT-channel ons benoemd tot clouddistributeur van het jaar. Daar hadden ze 5 goede redenen voor.

1. We helpen partners met nieuwe businessmodellen
Onze partners richten zich steeds meer op de cloud en op dienstverlening. Dat doen ze niet voor niets: het levert nieuwe business op, in een markt die steeds meer draait om toegevoegde waarde. Dat heeft echter een grote impact op de bedrijfsvoering en het businessmodel. Wie daar advies en ondersteuning voor kan gebruiken, hoeft zich niet te schamen.

Dat is dan ook precies wat we bieden. Met ons Mentori-cloudtransitieprogramma bijvoorbeeld. Daarmee helpen we bij de noodzakelijke transitie naar nieuwe technologieën, bedrijfsmodellen en go-to-marketstrategieën. Zo laten we onze partners groeien en hen profiteren van nieuwe en ondersteunende technologieën als hybride infrastructuur, software defined, mobility en securityoplossingen.

Een concreet voorbeeld? We hebben het Oracle Cloud Center of Excellence opgezet. Hiermee kunnen zowel partners als klanten innovatieve technologieën ervaren. We tonen er de kracht van de cloud en van IaaS, SaaS en PaaS. Maar ook van cloudgebaseerde nieuwe technologie. Denk aan blockchain, chatbots, machine learning en kunstmatige intelligentie. We laten partners zien hoe zij met een digitale transformatie hun eindklanten klaarmaken voor de huidige digitale economie. En die van de toekomst.

2. We vereenvoudigen en stroomlijnen clouddelivery
De verkoop van clouddiensten grijpt diep in op de dagelijkse business van IT-partners. Denk bijvoorbeeld aan andere transactie- en afnamemodellen. Ook bestelprocessen gaan op de schop, net als het contractmanagement. De facturatie vereist een nauwgezette administratie: wie gebruikt wat en hoeveel? Voor ons is het reden om deze zaken sterk te vereenvoudigen. Met een gebruiksvriendelijk cloudportaal: StreamOne.

Dit portaal fungeert als een soort ‘app store’ voor de clouddiensten van verschillende vendoren. Via dit portaal kunnen IT-partners en eindklanten eenvoudig cloudoplossingen bestellen, beheren en factureren. Partners kunnen via hun eigen site het portaal ook ‘white labeled’ als selfserviceportaal aanbieden. Naast de bekende spelers in de IT-markt zijn ook kleinere, meer specialistische, vendoren goed vertegenwoordigd.

3. Tech Data biedt technische ondersteuning
De cloud lijkt een eenvoudiger omgeving dan on-premises. Toch zouden we liegen als we beweerden dat het helemaal voor zich spreekt. Zeker wie net start met cloudverkoop kan gemakkelijk overweldigd raken. Clouddiensten integreren niet altijd naadloos in bestaande omgevingen. En klanten staan vaak voor allerlei uitdagingen.

Wij voegen kennis en kunde toe op dit gebied. Dankzij onze technische ondersteuning maken we complexe technologie eenvoudig. Zodat onze partners met vertrouwen nieuwe cloudprojecten starten. Of zelfs nieuwe managed services rondom cloudmigratie ontwikkelen.

4. We ondersteunen partners met sales en marketing
Zeker: de cloud is mooi. Maak ons op een willekeurig moment wakker en we dreunen zo alle voordelen op. Maar eindklanten ervan overtuigen en vervolgens clouddiensten aan ze verkopen is een tweede. Daarom beschikken we over een intern full-service marketingbureau. Onze marketingprofessionals spotten continu kansen voor hun partners. Ze combineren hun diepgaande kennis over vendoren en de markt van de eindklant met daadwerkelijk effectieve campagnes.

Een lead is nog geen klant. Daarom ondersteunen we ook in het salestraject. We leren partners de behoefte van hun klanten in kaart brengen. En te bekijken hoe cloud daarin het antwoord biedt. Zo kunnen ze nieuwe en bestaande klanten overtuigen van de waarde of zelfs de noodzaak van cloudoplossingen.

Voor een soepele transitie naar de cloud hebben we geïnvesteerd in een groot team van customer success managers voor Microsoft. Zij weten precies welke Azure-oplossing(en) naadloos aansluit(en) op de specifieke behoeften van organisaties. En hoe partners deze succesvol bij hun klanten kunnen inzetten.

5. Tech Data zet in op kennis voor het partnerkanaal
De cloud vereist specifieke kennis en vaardigheden. Dat beseffen we maar al te goed. We beschikken volgens de jury van Dutch IT-channel over een grote hoeveelheid expertise. Door onze multivendorstrategie kennen we ieder product van iedere leverancier. Daardoor kunnen we goed beoordelen welke clouddienst het beste past bij de situatie van de klant. We doen er alles aan om die kennis zo goed mogelijk over te brengen op onze partners. Zodat zij de complexe uitdagingen van organisaties aankunnen.

Daarnaast geven we als distributeur een keur aan trainingen, workshops en cursussen. Dat doen we via de Tech Data Academy, zowel op het gebied van sales als van techniek. Naast officiële vendortrainingen biedt dit trainingsinstituut ook cursussen op maat, volledig toegesneden op de situatie van de partner. Partners kiezen daarbij de lesmethode die het best bij ze past: klassikaal, op locatie of via e-learning.

Dat is niet alles. Zo zetten we ook in op kennisdeling via het eindgebruikersportaal TD Connect. Daarnaast geven we regelmatig seminars en webinars over uiteenlopende (cloud)onderwerpen.