• 21 oktober 2020

Zo omarmt u snel het CSP-model

Een overstap naar Azure voor de levering van Microsoft-diensten biedt SPLA-partners veel voordelen. Zo behoudt u als Microsoft Cloud Solution Provider (CSP) volledig de controle over de relatie met uw klant. Maar dan wilt u wel dat de stap van SPLA naar CSP soepel verloopt. De ingrediënten daarvoor zijn gelukkig ruimschoots aanwezig.

De voordelen van de public cloud voor uw klanten zijn algemeen bekend. Zo biedt Microsoft Azure ze een flexibele, schaalbare en veilige infrastructuur, zonder investeringen in hardware vooraf. En betaling is naar gebruik.

Maar deze voordelen gelden ook voor partners die via het Azure-platform Microsoft-diensten leveren aan hun klanten. Zij hebben niet te maken met de investeringen in eigen infrastructuur waar SPLA-partners jaarlijks mee worden geconfronteerd.

In de public cloud zorgt Microsoft ervoor dat de infrastructuur schaalbaar, redundant, veilig en up-to-date is. De resources voor het leveren van nieuwe diensten aan klanten zijn in de public cloud van Microsoft bovendien altijd snel beschikbaar. En door de directe relatie met de klant heeft u als partner alle mogelijkheden voor up- en cross-selling. 

Ingrediënten voor een succesvolle transitie

Een overstap naar Azure vergt wel enige voorbereiding, maar is zeker geen sprong in het diepe. Onder andere deze aspecten dragen eraan bij dat een overstap van SPLA naar CSP soepel verloopt:

1. Microsoft en partners helpen migreren

Als u een klant migreert naar Azure, dan heeft u ook te maken met de assessment van de bestaande omgeving en de migratie van workloads. Dat kan zijn van uw datacenter naar de public cloud van Microsoft, of van het datacenter van de klant. En misschien draaien er ook nog wel workloads in een andere public cloud die u over moet zetten.

Met Azure Migrate biedt Microsoft een brede reeks tools die u in kunt zetten voor het detecteren, evalueren en migreren van toepassingen, infrastructuren en gegevens. De voortgang hiervan kunt u bovendien centraal volgen in een dashboard. Daarnaast zijn er verschillende tools van derde partijen beschikbaar die u kunt gebruikten in combinatie met Azure Migrate. Denk dan aan tools van ISV’s zoals CloudAmize en Corent Technology.

Uiteraard kunt u ook rekenen op de ondersteuning van Tech Data. Zo biedt Tech Data whitelabel services voor het uitvoeren van de assessment, het realiseren van de migratie en het beveiligen van de Azure-omgeving. Ook werken we samen met The CloudLab. De Azure-specialisten van The CloudLab bieden niet alleen een beter beeld van de on-premises klantomgeving. Ze maken het ook mogelijk om de total cost of ownership van die omgeving te vergelijken met de kosten voor het draaien en onderhouden van een cloudomgeving.

2. Snelle return on investment

Een overstap van SPLA naar CSP vergt de nodige tijd, energie en kosten. Uit onderzoek blijkt dat deze investeringen snel zijn terugverdiend.

Volgens ‘The Partner Opportunity Assessment For Azure Service Providers’ van Forrester Research is drie jaar na de overstap al sprake van een return on investment (ROI) van 141 procent. Dit bij een brutomarge van 49 procent. Voor SPLA-dienstverlening vertoont de marge overigens al jaren een dalende trend.

3. Een overstap kan geleidelijk

U biedt Microsoft-diensten succesvol aan vanuit uw eigen private cloud in een datacenter? Dan is er natuurlijk geen reden om overhaast de overstap te maken van SPLA naar CSP.

Gelukkig is dat ook niet nodig. Beide modellen kunnen prima naast elkaar bestaan. Nieuwe klanten kunt u bijvoorbeeld via Azure bedienen, terwijl bestaande SPLA-klanten geleidelijk worden overgezet naar de publieke cloud van Microsoft. Zo kunt u dus in een hybride vorm werken.

4. Licenties sluiten beter aan op de behoefte

Met het Microsoft CSP-model kunt u klanten de licentieflexibiliteit bieden die ze verlangen. Met CSP sluit u namelijk jaar- of maandabonnementen af en kunt u elke maand eenvoudig gebruikers toevoegen en verwijderen. Zo betaalt uw klant nooit teveel.

In sommige gevallen is het bovendien mogelijk om on-premises licenties van uw klant te gebruiken in de public cloud van Microsoft. Zo is het mogelijk om met ‘License Mobility through Software Assurance’ een SQL Server-licentie die on-premises is gelicenseerd te gebruiken in een virtuele machine die op Azure draait.

5. Tech Data biedt ondersteuning

Als Microsoft CSP houdt u in elke fase volledig de controle over de relatie met de klant. Voor alle Microsoft-diensten heeft u de touwtjes in handen als het gaat om verkoop, facturatie en technische ondersteuning. Voor de klant bent u het enige aanspreekpunt.

Hierbij hulp nodig? Als ‘CSP Indirect Provider’ biedt Tech Data de ondersteuning die u nodig heeft voor het snel en eenvoudig aanbieden, factureren en beheren van cloudgebaseerde diensten en oplossingen. Tech Data onderhoudt bovendien het contact met Microsoft.

Meer weten over de stap van SPLA naar CSP, en over de ondersteuning die wij u kunnen bieden? Neem dan contact met ons op.

  • Algemeen

Cookievoorkeuren

Onze website maakt gebruik van cookies. Hieronder leggen we kort uit welke cookies dit zijn. U kunt ervoor kiezen om het plaatsen van analytische en/of marketing cookies niet toe te staan. U kunt uw voorkeuren op elk gewenst moment wijzigen door in de footer van onze website op “Cookievoorkeuren” te klikken. U kunt daar uw toestemming(en) intrekken of alsnog verlenen. Wij plaatsen een cookie om uw cookievoorkeuren vast te leggen. Meer informatie over de cookies en de doeleinden waarvoor specifieke cookies worden geplaatst, wie deze cookies plaatst (de provider) en de plaatsingsduur van de verschillende cookies kunt u lezen in onze Cookieverklaring.

  • Altijd aan

    Onze websites kunnen niet goed functioneren zonder bepaalde cookies. Deze cookies zijn nodig voor de goede werking van de website, om te voldoen aan de wet (zoals het kunnen aantonen welke cookievoorkeuren u heeft ingesteld) of noodzakelijk voor de beveiliging van onze systemen. U kunt deze cookies niet uitschakelen.

  • Deze cookies, ook bekend als statistische cookies, stellen ons in staat om de functionaliteit van onze website verder te ontwikkelen en te verbeteren door het gebruik van de website te analyseren. Deze cookies sturen informatie terug naar onze gegevensanalysetools Google Analytics van Google LLC of Hotjar van Hotjar Ltd.

  • Met behulp van marketing cookies (tracking cookies) kunnen we informatie over uw internetgedrag verzamelen. Hierdoor kunnen we onze online marketingcampagnes en webcontent op uw interesses afstemmen.