• 10 april 2020

Hoe houden we de digitale transformatie vast?

Hoe houden we de digitale transformatie vast?

Onder druk wordt alles vloeibaar. Dan blijken we heel creatief te zijn in het vinden van oplossingen. En grijpen we alle IT-middelen aan die nodig zijn om het werk te kunnen doen. Maar lukt het ook om zonder dwang de volgende stap te zetten in de digitale transformatie? Grijpen we alle mogelijkheden aan die tegenwoordig beschikbaar zijn voor het optimaliseren van de bedrijfsprocessen?

Organisaties zitten in een confronterende periode. In veel gevallen lukt het om door te werken. De thuiswerkoplossingen zijn daarvoor ruimschoots voorhanden. Maar het is ook een tijd waarin de plussen en minnen van de dagelijkse bedrijfsprocessen pijnlijk aan het licht komen. Net als allerlei vragen. Waarom waren we hier niet op voorbereid? Wat hadden we anders moeten doen? Hoe hadden we het anders kunnen doen?

Digitale transformatie: Aandachtsgebieden

Misschien liggen de antwoorden op deze vragen wel dichterbij dan gedacht. Volgens mij kunnen we de digitale transformatie die nu min of meer wordt opgelegd op meerdere manieren verder ‘aanjagen’:

1. Focus op business outcome

Laten we om te beginnen minder over IT(-oplossingen) praten en ons meer richten op de business outcome. We moeten vooral nadenken over wat we willen bereiken, hoe we dat doen, en waar we dat doen. Definieer wat u wilt bereiken, en kijk daarna hoe IT daarin een rol kan spelen.

ICT-oplossingen zijn slechts ‘tools’ die helpen om een doelen te realiseren. En die zijn breed beschikbaar. Neem als voorbeeld de ‘tooling’ die wij nu gebruiken om thuis te werken en te zorgen dat scholen door kunnen gaan met lesgeven. Bedrijven als Microsoft, IBM en Amazon bieden alle mogelijkheden om zonder grote investeringen gebruik te maken van grootschalige en krachtige cloudplatforms. Deze platforms stellen u in staat oplossingen neer te zetten die de bedrijfsprocessen echt ondersteunen.

2. Investeer in mensen

Als mens zijn we vaak de remmende factor in een transformatie. We doen vaak de dingen zoals we gewend zijn om die te doen. We houden veel vernieuwingen en verbeteringen tegen omdat we gewoontedieren zijn.

Willen we de focus verleggen naar de business outcome, dan zullen we als mens los moeten komen van ons gebruikelijke ritme. Daar ligt dan ook een grote uitdaging. Toch merken we nu dat tijdens hoge nood veel meer mogelijk is dan we dachten. Als de situatie erom vraagt, blijkt dat rigoureuze veranderingen wel degelijk worden geaccepteerd. Dan zijn de enorme voordelen ineens heel duidelijk voor iedereen.

Staat uw klant voor rigoureuze veranderingen, en heeft u hulp nodig bij de digitale transformatie van uw klant? Neem dan contact met ons op. We bieden onder meer ondersteuning op het gebied van techniek en marketing.

  • Algemeen
  • Security / compliance / privacy

Cookievoorkeuren

Onze website maakt gebruik van cookies. Hieronder leggen we kort uit welke cookies dit zijn. U kunt ervoor kiezen om het plaatsen van analytische en/of marketing cookies niet toe te staan. U kunt uw voorkeuren op elk gewenst moment wijzigen door in de footer van onze website op “Cookievoorkeuren” te klikken. U kunt daar uw toestemming(en) intrekken of alsnog verlenen. Wij plaatsen een cookie om uw cookievoorkeuren vast te leggen. Meer informatie over de cookies en de doeleinden waarvoor specifieke cookies worden geplaatst, wie deze cookies plaatst (de provider) en de plaatsingsduur van de verschillende cookies kunt u lezen in onze Cookieverklaring.

  • Altijd aan

    Onze websites kunnen niet goed functioneren zonder bepaalde cookies. Deze cookies zijn nodig voor de goede werking van de website, om te voldoen aan de wet (zoals het kunnen aantonen welke cookievoorkeuren u heeft ingesteld) of noodzakelijk voor de beveiliging van onze systemen. U kunt deze cookies niet uitschakelen.

  • Deze cookies, ook bekend als statistische cookies, stellen ons in staat om de functionaliteit van onze website verder te ontwikkelen en te verbeteren door het gebruik van de website te analyseren. Deze cookies sturen informatie terug naar onze gegevensanalysetools Google Analytics van Google LLC of Hotjar van Hotjar Ltd.

  • Met behulp van marketing cookies (tracking cookies) kunnen we informatie over uw internetgedrag verzamelen. Hierdoor kunnen we onze online marketingcampagnes en webcontent op uw interesses afstemmen.