• 9 november 2020

Dit moet u weten over het CSP-programma

Overweegt u als SPLA-partner de verkoop van Azure-diensten aan uw klanten? Dan ligt deelname aan het Cloud Solution Provider (CSP)-programma van Microsoft voor de hand. Wat moet u hierover weten?

Wat houdt het CSP-programma in?

Via het CSP-programma kunt u voor uw klant licenties en abonnementen inkopen voor Microsoft-cloudproducten zoals Office 365, Dynamics CRM Online, de Enterprise Mobility Suite en uiteenlopende Azure-diensten.

Die via CSP afgenomen licenties plaatst u in een ‘tenant’, een unieke container in de cloud van Microsoft die is gekoppeld aan een klant. Na plaatsing zijn de licenties direct beschikbaar voor uw klant. Ook kunt u (bij een andere CSP) licenties voor eigen gebruik inkopen om hiermee een oplossing te bouwen die u in een tenant beschikbaar stelt aan al uw klanten.

Is het ook mogelijk om via CSP licenties voor on-premises software af te nemen?

CSP is niet bedoeld voor het afnemen van on-premises licenties, en dit was initieel dan ook niet mogelijk. Microsoft staat het inmiddels echter toe om via CSP licenties af te nemen voor Windows Server en SQL Server. Deze licenties zijn bedoeld voor gebruik met Azure Reserved Instances, maar het is ook toegestaan om de software op eigen hardware te installeren.

Heeft uw klant in een eerder stadium licenties afgenomen voor on-premises producten met Software Assurance? Dan kunnen deze licenties met License Mobility ook worden gebruikt op hybride servers. Zo kan een SQL Server-licentie die on-premises is gelicenseerd ook worden gebruikt in een virtuele machine die op Azure draait.

Wat zijn de voordelen van het CSP-programma voor mij als partner?

Als CSP krijgt u naast interessante incentives korting op het gebruik van Azure-diensten die u kunt doorberekenen aan uw klant. Dat is mooi meegenomen, maar is zeker niet het belangrijkste voordeel van dit programma. Veel belangrijker is dat u als partner een directe relatie onderhoudt met uw klant. U heeft de touwtjes in handen als het gaat om verkoop, facturatie en technische ondersteuning.

Door deze hechte relatie wordt het eenvoudiger om aanvullende diensten te verkopen. Denk dan aan het moderniseren en migreren van applicaties, of aan dienstverlening zoals het uitvoeren van kostenanalyses, security- en compliancemonitoring en performancemonitoring. De eenvoud en de snelheid waarmee u infrastructuur en services op Azure toevoegt, verwijdert of verandert, zorgt bovendien voor tevreden klanten die alleen betalen naar gebruik.

Wat zijn de voordelen van het CSP-programma voor mijn klanten?

Flexibiliteit is in meerdere opzichten een belangrijk voordeel. Uw klant is flexibel in de afname van het aantal licenties, en kan op ieder moment op- en afschalen. De gewenste oplossingen zijn bovendien direct beschikbaar. Facturering kan op maandelijkse basis.

Ook zit uw klant niet vast aan een overeenkomst van enkele jaren wat bijvoorbeeld bij een Enterprise Agreement wel het geval is. Uw klant heeft bovendien alleen met zijn vertrouwde partner te maken.

Kan ik bestaande licenties voor Azure-diensten overzetten naar het CSP-programma?

Dat kan zeker. Uw klanten kunnen in het verleden op meerdere manieren licenties en abonnementen voor Azure-diensten hebben ingekocht. Bijvoorbeeld direct via de website van Microsoft, of via een Microsoft Products and Services Agreement (MPSA) of een Enterprise Agreement (EA).

Ongeacht op wat voor manier de cloudlicenties zijn afgenomen, deze zijn te allen tijde en ongeacht het aantal gebruikers over te zetten naar het CSP-programma. Daarvoor moeten de licenties in de eerder genoemde tenant worden geplaatst. Dit geldt ook voor licenties die zijn afgenomen via een Services Provider License Agreement (SPLA).

Hoe kan ik aan het CSP-programma deelnemen?

Microsoft hanteert verschillende modellen. De eerste optie is licenties direct inkopen bij Microsoft en doorverkopen aan de eindklant. Microsoft noemt dit het CSP Direct-model. Deze optie staat echter alleen open voor partners met een jaaromzet in de Microsoft-cloud van meer dan 300.000 dollar. Ook moet de partner beschikken over een provisioning- en facturatieplatform. Het bouwen en onderhouden van een dergelijk platform maakt dat veel partijen voor de indirecte route kiezen.

Meestal raadt Microsoft partners aan om CSP-licenties via het CSP Indirect-model in te kopen. In dit model levert een distributeur als ‘CSP Indirect Provider’ de licenties aan de Microsoft-partner. Met een ID voor het Microsoft Partner Network kunt u zich aanmelden bij zo’n provider. In Nederland is Tech Data CSP Indirect Provider.

Wat is de kracht van Tech Data als CSP Indirect Provider?

Tech Data biedt u de ondersteuning die u nodig heeft voor het snel en eenvoudig aanbieden, factureren en beheren van cloudgebaseerde Microsoft-diensten en -oplossingen. Ook zorgen we voor de technische support. En via onze TD Academy voor de noodzakelijke training van uw medewerkers. Met onze ondersteuning wordt u de trouwe cloudadviseur van uw klant.

Interesse gewekt? Wij vertellen u graag hoe u de rol van Cloud Solution Provider optimaal invult, naast of in plaats van uw huidige SPLA-business.

  • Algemeen

Cookievoorkeuren

Onze website maakt gebruik van cookies. Hieronder leggen we kort uit welke cookies dit zijn. U kunt ervoor kiezen om het plaatsen van analytische en/of marketing cookies niet toe te staan. U kunt uw voorkeuren op elk gewenst moment wijzigen door in de footer van onze website op “Cookievoorkeuren” te klikken. U kunt daar uw toestemming(en) intrekken of alsnog verlenen. Wij plaatsen een cookie om uw cookievoorkeuren vast te leggen. Meer informatie over de cookies en de doeleinden waarvoor specifieke cookies worden geplaatst, wie deze cookies plaatst (de provider) en de plaatsingsduur van de verschillende cookies kunt u lezen in onze Cookieverklaring.

  • Altijd aan

    Onze websites kunnen niet goed functioneren zonder bepaalde cookies. Deze cookies zijn nodig voor de goede werking van de website, om te voldoen aan de wet (zoals het kunnen aantonen welke cookievoorkeuren u heeft ingesteld) of noodzakelijk voor de beveiliging van onze systemen. U kunt deze cookies niet uitschakelen.

  • Deze cookies, ook bekend als statistische cookies, stellen ons in staat om de functionaliteit van onze website verder te ontwikkelen en te verbeteren door het gebruik van de website te analyseren. Deze cookies sturen informatie terug naar onze gegevensanalysetools Google Analytics van Google LLC of Hotjar van Hotjar Ltd.

  • Met behulp van marketing cookies (tracking cookies) kunnen we informatie over uw internetgedrag verzamelen. Hierdoor kunnen we onze online marketingcampagnes en webcontent op uw interesses afstemmen.