• 14 oktober 2020

De cloud vraagt om slimmere monitoring

Monitoring in de cloud

This service is temporarily unavailable. Deze boodschap zorgt voor een optelsom van ellende. Frustratie, downtime, weglopende klanten, omzetverlies en imagoschade zijn slechts enkele mogelijke gevolgen. Hoe voorkomt u downtime in de steeds complexere hybride- en multicloudomgevingen?

End-to-end zichtbaarheid en incidentmanagementworkflows. Dat zijn de twee belangrijkste instrumenten om uw IT-infrastructuur draaiende te houden. Tijdig inzicht in mogelijke knelpunten is cruciaal, het liefst in realtime. Alleen zo kunt u storingen in bedrijfskritische services voorkomen.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Tegenwoordig hebben veel organisaties de hybride cloud omarmd, of zijn ze van plan te stoppen met hun traditionele datacenters vanwege snelle groei.

Dit creëert een aantal interessante mogelijkheden op het gebied van monitoring en logging. Zelfs als IT-teams al over een moderne ‘cloud-ready’ monitoringstack beschikken, kan de legacyomgeving nog voor hoofdbrekens zorgen. Afstand doen van deze omgeving is niet altijd volledig mogelijk, terwijl ook daarvoor strakke monitoring noodzakelijk is.

Legacy: complexe situatie

Voor het cloudtijdperk was monitoring en logging op locatie complex. Vooral als het ging om de implementatie en integratie van alle systemen. Dit resulteerde in hoge kosten voor uw klanten en niet zelden maanden, of zelfs jaren werk. Vaak zonder een bevredigend resultaat.

Bovendien konden grotere IT-rampen ook leiden tot minder betrouwbare of zelfs een compleet falende monitoring. Dat leidde tot een volledig gebrek aan inzicht, waardoor klanten kwetsbaar werden voor allerlei problemen. Aan de andere kant zorgde monitoring in eigen beheer voor een betere datasecurity en -retentie en bood het meer flexibiliteit. Bijvoorbeeld in de keuze om gebruik te maken van gratis opensourcetechnologieën.

De afgelopen jaren zijn monitoring- en loggingstrategieën aanzienlijk veranderd. Bedrijven passen monitoringoplossingen toe die gericht zijn op cloud-native architecturen. Deze triggeren niet alleen traditionele waarschuwingen, maar verzamelen ook allerlei meetgegevens en ondersteunen een rijke querytaal die meer geschikt is voor moderne cloudapplicaties.

Andere monitoringstrategie

Inmiddels leven we in het cloudtijdperk. De workloads zijn meer gedistribueerd en organisaties maken steeds vaker gebruik van cloud-native architecturen. Containertechnologieën zoals Docker en Kubernetes groeien daarnaast in populariteit. Dergelijke omgevingen vragen echter wel om een totaal andere monitoringstrategie. Deze strategieën moeten immers rekening houden met het dynamische en vluchtige karakter van containers.

Neem bijvoorbeeld Netflix. Zoals vermeld in de Netflix-blog Lessons from Building Observability Tools, dwong de groei van hun cloudinfrastructuur hen om de monitoringstrategie te herzien. De nadruk kwam te liggen op de analyse van meetgegevens, datapersistentie en het rigoureus aanpassen van de monitoringgebruikersinterfaces voor verschillende gebruikersgroepen. Het verzamelen en opslaan van al deze meetgegevens heeft weinig zin als je deze niet kan presenteren op een manier die erop anticiperen eenvoudig maakt.

In een cloud-native wereld kan de traditionele monitoringstack simpelweg niet genoeg inzicht bieden in onze systemen en infrastructuur. De reden is duidelijk: de hoeveelheid gegevens die door zoveel onderdelen worden gegenereerd, is gewoonweg te groot. CNCF Cloud Native Landscape maakt dat in één oogopslag duidelijk.

Cloudmonitoring verwijdert in ieder geval een aantal van de legacy-onderdelen in het proces. Het kan de noodzaak elimineren voor:

  1. Het traceren van onderliggende hardwarestoringen.
  2. Capaciteitsplanning (hoewel voorzichtige cloudgebruikers nog steeds moeten budgetteren).
  3. Het beheer van de monitoring voor veelal de monitoringoplossing zelf.

Er zijn veel monitoringtools op de markt, en veel experts willen nog steeds bepaalde tools gebruiken voor specifieke problemen. Maar effectieve monitoring betekent ook dat uw klanten zicht houden op de juiste, belangrijke kpi’s en hun dashboards niet onnodig ingewikkeld worden met betekenisloze indicatoren. Bijvoorbeeld NetApp Cloud Insights maakt dat mogelijk. 

Haal het maximale uit monitoring

Er zijn veel nieuwe indicatoren om in de gaten te houden bij het monitoren van cloudapplicaties. Het voorbeeld van Netflix toont echter aan dat niet alle signalen voor iedereen relevant zijn. Uw klanten hebben een tool nodig die deze signalen begrijpt en deze signalen kan destilleren uit verschillende formaten datafeeds. Bovendien moet de tool al deze signalen op een nuttige en overzichtelijke manier vertalen naar voor de eindgebruiker nuttige kpi’s.

De onderstaande afbeelding toont de status van Kubernetes-implementaties met behulp van NetApp Cloud Insights. Hiermee kunnen klanten al hun resources monitoren, problemen oplossen en optimaliseren, ook voor publieke clouds en private datacenters.

NetApp Cloud Insights is eenvoudig in gebruik. Het is een SaaS-oplossing, gehost in de cloud. Zo hoeft u zich geen zorgen te maken over het onderhoud van de monitoringstack. Het biedt ook realtime datavisualisatie van de topologie, de beschikbaarheid, de prestaties en het gebruik van alle infrastructuur van uw klant. Uiteraard omvat het ondersteuning voor NetApp Cloud Volumes, NetApp HCI en NetApp AFF.

NetApp Cloud Insights richt zich op het:

  1. verbeteren van de klanttevredenheid door problemen met de cloudinfrastructuur te voorkomen – nog voordat eindgebruikers dit merken.
  2. proactief voorkomen van storingen en het verkorten van de tijd die nodig is voor het prioriteren van problemen.
  3. optimaliseren en verminderen van het gebruik van de cloudinfrastructuur door het opmerken van capaciteitstekorten en -overschotten, zodat engineers meer kunnen doen met minder.

Conclusie

Naast wat we in dit artikel hebben besproken, zijn er vele andere manieren voor het monitoren van de cloudinfrastructuur van uw klanten. De meeste belangrijke aspecten die u moet overwegen met betrekking tot een monitoringstrategie blijven echter hetzelfde, zowel bij cloud- als bij on-premises-omgevingen. Cloud Insights helpt bij het toepassen van de volgende best practices:

  1. Houd de monitoringdata op één plek. Hierdoor kunt u de belangrijkste gegevens uit verschillende omgevingen eenvoudig visualiseren middels één dashboard. Bovendien gebruiken waarschuwingsworkflows hetzelfde dataformaat, zelfs als uw klant monitoringtools van derden gebruikt.
  2. Zorg voor gecentraliseerde monitoring. Uw klant kan daarmee profiteren van geavanceerde zoekpatronen, dashboards en ingebouwde waarschuwingsmechanismen.
  3. Gebruik gemeenschappelijke incidentmanagementworkflows. Incident management en change management zorgen voor een grondige en soepele implementatie van fixes en aanpassingen. Daarbij ligt de focus op de bredere impact van het incident of de verandering. Consistente incident/change-management workflows stellen experts op de meest efficiënte manier op de hoogte. Bovendien houdt uw klant zicht op het aantal incidenten dat zich heeft voorgedaan (inclusief alle omgevingen).
  4. Integreer alle tools in de monitoringpijplijn. Investeer in de inspanningen van zowel ontwikkelings- als operationele teams om de monitoring te integreren in één enkele pijplijn. Met een betere automatisering kunnen nieuwe veranderingen sneller en flexibeler doorgang vinden.

Wilt u meer weten over hoe NetApp Cloud Insights de hybride infrastructuur van u of uw klant kan monitoren, optimaliseren en beveiligen? Neem dan contact met ons op.

  • Cloudmonitoring

Cookievoorkeuren

Onze website maakt gebruik van cookies. Hieronder leggen we kort uit welke cookies dit zijn. U kunt ervoor kiezen om het plaatsen van analytische en/of marketing cookies niet toe te staan. U kunt uw voorkeuren op elk gewenst moment wijzigen door in de footer van onze website op “Cookievoorkeuren” te klikken. U kunt daar uw toestemming(en) intrekken of alsnog verlenen. Wij plaatsen een cookie om uw cookievoorkeuren vast te leggen. Meer informatie over de cookies en de doeleinden waarvoor specifieke cookies worden geplaatst, wie deze cookies plaatst (de provider) en de plaatsingsduur van de verschillende cookies kunt u lezen in onze Cookieverklaring.

  • Altijd aan

    Onze websites kunnen niet goed functioneren zonder bepaalde cookies. Deze cookies zijn nodig voor de goede werking van de website, om te voldoen aan de wet (zoals het kunnen aantonen welke cookievoorkeuren u heeft ingesteld) of noodzakelijk voor de beveiliging van onze systemen. U kunt deze cookies niet uitschakelen.

  • Deze cookies, ook bekend als statistische cookies, stellen ons in staat om de functionaliteit van onze website verder te ontwikkelen en te verbeteren door het gebruik van de website te analyseren. Deze cookies sturen informatie terug naar onze gegevensanalysetools Google Analytics van Google LLC of Hotjar van Hotjar Ltd.

  • Met behulp van marketing cookies (tracking cookies) kunnen we informatie over uw internetgedrag verzamelen. Hierdoor kunnen we onze online marketingcampagnes en webcontent op uw interesses afstemmen.