• 16 april 2020

Cloud in Nederland: waar staan we nu?

Cloud in Nederland: waar staan we nu?

De cloud verovert het bedrijfsleven, maar hoe snel gaat dit in Nederland? Hoe hebben Nederlandse bedrijven hun cloudinfrastructuur ingericht? En welke voordelen biedt de cloud volgens hen? 7 verrassende conclusies uit een nieuw onderzoek.

Cloudonderzoeken hebben veelal een internationale focus. Nederland wordt soms wel meegenomen, maar dan gaat het vaak om een beperkt aantal respondenten. Een groot contrast met het onderzoek ‘Cloud in Nederland’, uitgevoerd door Dutch IT-channel en Smart Profile, dat puur is gericht op de Nederlandse markt. Dit onderzoek combineert bestaande onderzoeksgegevens met een nieuwe online enquête onder bijna 120 IT-beslissers.

Een deel van het onderzoek was gericht op de huidige infrastructuur van Nederlandse bedrijven. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten:

1. On-premises verliest snel terrein

Minder dan de helft van de Nederlandse bedrijfslocaties met 50 of meer werknemers heeft nog servers op eigen terrein staan, terwijl dat in 2012 nog voor vrijwel elke locatie gold. On-premises is met name nog gemeengoed in de industrie (72%), de transportsector (61%) en de handel (61%). De overheid (26%), de zorg (35%) en het onderwijs (41%) maken het minste gebruik van servers op locatie. Verder blijkt dat vooral kleinere organisaties nog on-premises servers gebruiken.

2. Publieke sector loopt voorop in cloudpenetratie

Als het gaat om het gebruik van cloudservers zien we een vergelijkbaar beeld. Koploper is het onderwijs (60%), gevolgd door de overheid (54%) en de ICT- en nutsbedrijven (53%). De transportsector (36%), de industrie (39%) en de bouw (42%) lijken cloudservers nog het minste te hebben omarmd.

Grotere organisaties maken relatief veel gebruik van cloudservers. Zo schakelt 60% van de organisaties met meer dan 500 medewerkers rekenkracht uit de cloud in, terwijl het gemiddelde nog geen 48% is.

3. Hybride cloud geniet de voorkeur

De online enquête zoomde in op de manier waarop de cloud is ingericht bij organisaties met meer dan 50 medewerkers. Twee derde van de respondenten gaf aan de voorkeur te geven aan een hybride cloudoplossing. De resterende 33% is ongeveer gelijk verdeeld over de public en private cloud. Het onderzoek wijst er verder op dat de public cloud populairder is bij grotere organisaties en ICT-bedrijven.

4. Verband tussen bedrijfsgrootte en single/multicloud

De voorkeur voor een single- of multicloudomgeving lijkt samen te hangen met de grootte van een organisatie. Kleinere organisaties geven de voorkeur aan singlecloudomgevingen, terwijl grotere organisaties streven naar multicloud.

Het onderzoek laat daarnaast zien dat organisaties in de dienstensector de voorkeur geven aan een singlecloudomgeving. In de publieke sector en de industrie, handel en transportsector bestaat juist een voorkeur voor multicloud.

5. Schaalbaarheid is het grootste voordeel van de cloud

De IT-beslissers werd ook gevraagd wat in hun optiek de belangrijkste voordelen van de cloud zijn. Bijna drie kwart noemt hier het snel op- en afschalen van capaciteit. Ook interessant is dat alle respondenten het ontlasten van de eigen IT-afdeling als belangrijk voordeel zien, in de vorm van een lagere upgradedruk (53%) of minder beheerdruk (50%). De top-5 wordt gecompleteerd door een kleinere afhankelijkheid van de eigen IT-afdeling (45%) en het snel uitrollen van nieuwe functionaliteit (41%).

6. Microsoft veruit de grootste in Nederland

De helft van de deelnemers geeft aan gebruik te maken van Azure. Over 12 maanden verwacht zelfs bijna 75% het Microsoft-platform te gebruiken. Naast Azure maken Nederlandse bedrijven gebruik van AWS (nu 29%) en Google (nu 17%). Azure wordt relatief vaak genoemd in de publieke sector, AWS in de ICT- en dienstensector.

Verder wordt duidelijk dat ook VMware en Citrix een groot aantal gebruikers in Nederland hebben. Deze vendoren bieden meerdere cloudoplossingen die bovenop de cloudplatformen draaien. Zij komen uit op respectievelijk 29% en 20%.

7. Beperkt gebruik van nieuwe cloudtechnologieën

De IT-managers kregen ook de vraag of zij al gebruikmaken van tien verschillende cloudtechnologieën die door de markt onder de aandacht worden gebracht. Flash storage/NVMe wordt al door 36% van de respondenten gebruikt, gevolgd door DevOps (30%) en SD-WAN (27%). Onderaan de lijst staat machine learning (10%), hoewel 39% wel aangeeft hier interesse in te hebben. Een andere opvallende uitkomst is dat maar liefst 68% geen interesse heeft in edgecomputing.

In het onderzoek ‘Cloud in Nederland’ werd ook gekeken naar de cloudstrategie van Nederlandse bedrijven.

  • Algemeen

Cookievoorkeuren

Onze website maakt gebruik van cookies. Hieronder leggen we kort uit welke cookies dit zijn. U kunt ervoor kiezen om het plaatsen van analytische en/of marketing cookies niet toe te staan. U kunt uw voorkeuren op elk gewenst moment wijzigen door in de footer van onze website op “Cookievoorkeuren” te klikken. U kunt daar uw toestemming(en) intrekken of alsnog verlenen. Wij plaatsen een cookie om uw cookievoorkeuren vast te leggen. Meer informatie over de cookies en de doeleinden waarvoor specifieke cookies worden geplaatst, wie deze cookies plaatst (de provider) en de plaatsingsduur van de verschillende cookies kunt u lezen in onze Cookieverklaring.

  • Altijd aan

    Onze websites kunnen niet goed functioneren zonder bepaalde cookies. Deze cookies zijn nodig voor de goede werking van de website, om te voldoen aan de wet (zoals het kunnen aantonen welke cookievoorkeuren u heeft ingesteld) of noodzakelijk voor de beveiliging van onze systemen. U kunt deze cookies niet uitschakelen.

  • Deze cookies, ook bekend als statistische cookies, stellen ons in staat om de functionaliteit van onze website verder te ontwikkelen en te verbeteren door het gebruik van de website te analyseren. Deze cookies sturen informatie terug naar onze gegevensanalysetools Google Analytics van Google LLC of Hotjar van Hotjar Ltd.

  • Met behulp van marketing cookies (tracking cookies) kunnen we informatie over uw internetgedrag verzamelen. Hierdoor kunnen we onze online marketingcampagnes en webcontent op uw interesses afstemmen.