• 17 mei 2021

AWS: 7 redenen waarom dit cloudplatform zo populair is

Amazon Web Services is al jaren de koploper in een zeer competitieve cloudmarkt. De rek is er nog lang niet uit, want de omzet van AWS groeit jaarlijks met dubbele cijfers. Waarom kiezen eindklanten massaal voor het cloudplatform van Amazon? En welke kansen liggen er voor u als partner van Tech Data?

Eind april maakte Amazon de nieuwste kwartaalcijfers van AWS bekend. De omzet kwam in het eerste kwartaal van 2021 uit op 13,5 miljard dollar, een stijging van maar liefst 32 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De concurrentie groeit ook, maar AWS blijft de dominante cloudaanbieder. Volgens marktonderzoeksbureau Canalys heeft AWS bijna een derde van de markt in handen. Alleen Microsoft Azure komt met 19 procent enigszins in de buurt.

Waarom is AWS zo succesvol? We zetten 7 redenen op een rij:

  1. Schaalbaarheid en performance
    Op- en afschalen gaat met AWS zeer snel en gemakkelijk. Zo kunnen gebruikers via AWS Auto Scaling de capaciteit automatisch aanpassen aan de behoeften van de business. De performance komt dus niet in gevaar als een workload toeneemt. En bij minder verbruik kan automatisch worden afgeschaald, zodat de klant niet onnodig veel hoeft te betalen. Dankzij de wereldwijde infrastructuur van AWS is het ook mogelijk om verkeer te spreiden over meerdere servers.
  2. Security
    Cloudsecurity was vroeger een heikel punt, maar AWS blinkt hierin uit. De beveiliging van de cloudinfrastructuur voldoet aan de hoogste eisen. Klanten krijgen de beschikking over een gratis Identity & Access Management (IAM)-dienst waarmee zij de toegang tot AWS-data en -applicaties kunnen beperken. AWS ontzorgt hen ook op het gebied van onder meer data-encryptie, realtime monitoring en detectie van bedreigingen en compliance.
  3. Betrouwbaarheid
    Bedrijven worden steeds afhankelijker van clouddiensten. Hoe minder downtime, hoe beter. Elke cloudaanbieder kampt af en toe met een storing. Toch is AWS van ‘de grote drie’ het meest betrouwbaar, zo blijkt uit een onderzoek van cloudexpert Zeus Kerravala. Tussen 2018 en mei 2019 was de totale downtime van Azure veruit het hoogst: 1.934 uur. Google Cloud Platform (361 uur) en AWS (338 uur) waren in deze periode beduidend minder lang uit de lucht.
  4. Gebruiksvriendelijkheid
    Gebruiksgemak staat bij AWS hoog in het vaandel. Via de AWS Management Console krijgen klanten toegang tot een breed scala aan applicaties en diensten. Met deze gebruiksvriendelijke beheertool is het relatief eenvoudig om bijvoorbeeld een SaaS-applicatie uit te rollen of bestaande software te migreren. Dat kan al in slechts een paar minuten. AWS biedt ook uitgebreide documentatie voor zijn diensten en API’s, wat de leercurve voor nieuwe gebruikers verder verkort.
  5. Wereldwijde architectuur
    AWS heeft een omvangrijk internationaal netwerk van datacenters. In totaal zijn er nu 80 zogeheten Availability Zones met één of meerdere fysieke datacenters, verspreid over 25 geografische regio’s. In Europa zijn bijvoorbeeld Availability Zones in Frankfurt, Londen, Milaan en Parijs. Deze wereldwijde infrastructuur zorgt ervoor dat klanten en eindgebruikers praktisch overal ter wereld verzekerd zijn van lage latency. Daarnaast biedt AWS wereldwijd 24/7 technische ondersteuning.
  6. Klanten en partners
    Van start-ups tot multinationals: miljoenen organisaties in allerlei branches vertrouwen op AWS. Misschien wel de bekendste klant is Netflix, dat al sinds 2009 gebruikmaakt van AWS. Maar ook Facebook, Twitter en LinkedIn, de BBC, Adobe en ESPN behoren tot het klantenbestand. Aangezien AWS marktleider is en maar blijft groeien, is er een grote vraag naar AWS-experts. Met tienduizenden partners wereldwijd heeft AWS dan ook een florerend partnerecosysteem.
  7. Erkenning door experts
    Regelmatig ontvangt AWS positieve beoordelingen van onafhankelijke deskundigen. Zo wordt AWS al tien jaar op rij aangeduid als ‘leider’ in Gartner’s Infrastructure & Platform Services Magic Quadrant. Ook Azure en Google Cloud Platform zijn leiders volgens Gartner. Toch scoort AWS duidelijk het beste, zowel op het gebied van innovatiekracht (Completeness of Vision) en wat betreft zaken zoals financiële prestaties, productontwikkeling en marktaandeel (Ability to Execute)

Ook AWS verkopen?

Kortom, AWS is niet voor niets het meest populaire cloudplatform ter wereld. Wilt u als partner ook meeliften op het succes van AWS? Met dit stappenplan bent u daar in no-time klaar voor:

  1. Doe basiskennis op van de belangrijkste AWS-services.
  2. Ontdek alle voordelen van het cloudplatform.
  3. Leer hoe AWS de zakelijke uitdagingen van uw klanten oplost.
  4. Toon uw expertise aan klanten met behulp van een erkend diploma.

Klinkt dit ingewikkeld? Dat is het zeker niet, want Tech Data begeleidt u bij alle stappen. Pak deze kans en realiseer nieuwe cloudomzet voor uw bedrijf. Dus meldt u nu aan voor het AWS-partnerprogramma

  • Public cloud

Cookievoorkeuren

Onze website maakt gebruik van cookies. Hieronder leggen we kort uit welke cookies dit zijn. U kunt ervoor kiezen om het plaatsen van analytische en/of marketing cookies niet toe te staan. U kunt uw voorkeuren op elk gewenst moment wijzigen door in de footer van onze website op “Cookievoorkeuren” te klikken. U kunt daar uw toestemming(en) intrekken of alsnog verlenen. Wij plaatsen een cookie om uw cookievoorkeuren vast te leggen. Meer informatie over de cookies en de doeleinden waarvoor specifieke cookies worden geplaatst, wie deze cookies plaatst (de provider) en de plaatsingsduur van de verschillende cookies kunt u lezen in onze Cookieverklaring.

  • Altijd aan

    Onze websites kunnen niet goed functioneren zonder bepaalde cookies. Deze cookies zijn nodig voor de goede werking van de website, om te voldoen aan de wet (zoals het kunnen aantonen welke cookievoorkeuren u heeft ingesteld) of noodzakelijk voor de beveiliging van onze systemen. U kunt deze cookies niet uitschakelen.

  • Deze cookies, ook bekend als statistische cookies, stellen ons in staat om de functionaliteit van onze website verder te ontwikkelen en te verbeteren door het gebruik van de website te analyseren. Deze cookies sturen informatie terug naar onze gegevensanalysetools Google Analytics van Google LLC of Hotjar van Hotjar Ltd.

  • Met behulp van marketing cookies (tracking cookies) kunnen we informatie over uw internetgedrag verzamelen. Hierdoor kunnen we onze online marketingcampagnes en webcontent op uw interesses afstemmen.