• 14 mei 2019
  • Auteur: Bastiaan Schoonhoven

Analytics in de cloud: zo haalt u meer waarde uit data

Organisaties verplaatsen steeds meer systemen naar de cloud, van CRM en ERP tot complete operationele databases. Dan is het een logische stap om analytics ook in de cloud te doen. De data staan er toch al. Met deze 7 tips van Tech Data haalt u meer waarde uit data.

Er zijn meerdere redenen om analytics naar de cloud te brengen. Zo zijn de data en de daaruit afgeleide inzichten eenvoudig te benaderen via een internetverbinding, ook onderweg vanaf een tablet. Cloud biedt ook de bekende voordelen als het gaat om schaalbaarheid en de beveiliging van (grote hoeveelheden) data. In veel gevallen zijn clouddiensten veiliger dan IT-diensten die on-premises draaien.

7 tips

Dat cloud in de smaak valt als platform voor analytics, blijkt ook uit een recent onderzoek door onderzoeksbureau Vanson Bourne. Van de 700 ondervraagde ‘senior technology leaders’ vindt 83 procent dat de cloud de beste plaats is voor analytics, zeker als er grootse plannen zijn voor de inzet van machine learning en artificial intelligence. Van diezelfde grote spelers vindt 91 procent dat de migratie wel wat sneller kan. Zorgen over bijvoorbeeld security, compliance en de volwassenheid van de technologie zetten nu nog een rem op cloudanalytics.

In de praktijk is de stap naar cloudanalytics ook meer dan het selecteren van een cloudprovider en het een-op-een migreren van de data en applicaties. Het vraagt om een andere mindset binnen de organisatie. Deze tips helpen bij het omarmen van cloudanalytics:

  1. Kies bewust voor de cloud
    Cloud kan nooit een doel op zich zijn, maar moet een actuele behoefte invullen. Bijvoorbeeld de behoefte aan geavanceerde data-analyse. Bij Tech Data adviseren we dan ook om de beschikbare oplossingen en diensten te onderzoeken en te bepalen welke het beste aansluiten op de eisen en wensen van uw klant. Dat kan zowel een cloudanalyticstool zijn als een tool voor gebruik on-premises.

    De stap naar de cloud is een goed moment om de oorspronkelijke vraagstelling nog een keer onder de loep te nemen. Waarom heeft uw klant ooit analytics geïntroduceerd? Welke vragen moest het beantwoorden? Wanneer de tools matchen met het doel, verloopt de implementatie in de organisatie een stuk soepeler.

  1. Sta open voor een compleet nieuwe aanpak
    Bestaande systemen (en processen) simpelweg ‘kopiëren’ naar de cloud is meestal niet het recept voor maximale prestaties. Bijvoorbeeld datawarehouses die geschikt zijn gemaakt voor de cloud brengen in veel gevallen de problemen met zich mee die on-premise al bestonden.

    Datawarehouses die zijn ontworpen voor de cloud – zoals Azure SQL Data Warehouse en Amazon Redshift – zijn dan een betere optie. Neem de tijd om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn en de bijbehorende risico’s.

  1. Inventariseer de benodigde vaardigheden
    De keuze voor een cloudanalyticsplatform bepaalt ook welke vaardigheden u en uw klant in huis moeten hebben. Onderzoek of u de mensen heeft die de databases kunnen programmeren. Of dat u ze in ieder geval kunt werven of opleiden als dat nodig is. Voorkom dat u geen kant op kunt omdat niemand in de organisatie Haskell beheerst, om maar iets te noemen.
  1. Blijf alert op de kosten
    Cloud brengt in veel gevallen een kostenbesparing met zich mee. Investeringen in hardware zijn bijvoorbeeld voor rekening van de cloudprovider. Organisaties moeten wel alert blijven.

    De kosten voor storage kunnen aardig in de papieren lopen als uw klant honderden terabytes aan data opslaat en de cloudprovider in verschillende regio’s een back-up voor ze bijhoudt. Ook rekenen sommige leveranciers exitkosten (‘egress’) voor het verwijderen van data. Dat zijn kosten die u voor uw klant moet incalculeren.

    Daarnaast loont het om op regelmatige basis te evalueren of de overstap naar een andere dienst een kostenbesparing met zich meebrengt. Is het bijvoorbeeld een optie als een deel van de ‘datalake’ minder snel toegankelijk is? Dan kan het aantrekkelijk zijn om dat deel te verplaatsen van bijvoorbeeld Amazon S3 naar het goedkopere Amazon Glacier.

  1. Bereid uw klanten voor op schaalbaarheid
    Schaalbaarheid is een van de belangrijkste voordelen van een cloudinfrastructuur. Die schaalbaarheid komt zeker van pas als uw klanten te maken hebben met seizoenspieken. Op de piekmomenten moet het wel mogelijk zijn om alle elementen van een analyticsoplossing op te schalen. Aan alleen meer rekenkracht of opslag hebben organisaties niets als bijvoorbeeld de dataverwerkende applicaties en analytische modellen niet meeschalen.
  1. Fris de security op
    Het is volgens Peters verleidelijk te denken dat data bij een gerenommeerde cloudprovider veilig zijn, zeker als die handelt volgens de regels van de AVG. Maar het grootste veiligheidsrisico is niet de hardware of de software, maar de mensen die ermee werken.

    Cloudanalytics maakt data overal beschikbaar, dus ook via openbare wifi en in de trein waar meelezende ogen zijn. Reden genoeg om het beveiligingsbewustzijn van de medewerkers op te frissen met een securitytraining.

  1. Maak data breed beschikbaar
    Denk bij het bouwen van een analyticsinfrastructuur in de cloud na over hoe u de data zo breed mogelijk beschikbaar maakt. Niet alleen de dataspecialisten maar ook sales- of marketingmanagers moeten er toegang toe hebben. Anders wordt de waarde van de analyticsoplossing beperkt door de tijd die datascientists beschikbaar hebben voor het analyseren van de data.

    Zorg daarom voor een analyticsplatform dat niet alleen verbindingen kan maken met verschillende soorten gegevens, maar ook met de verschillende IT-systemen die in gebruik zijn. Zo stelt u iedereen in de gelegenheid om waarde te halen uit cloudanalytics.

  • Analytics & IoT